PIĘCIOLETNI PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W MNICHU NA LATA 2018- 2023
Wizja
Przedszkole Publiczne w Mnichu jest placówką wspomagającą indywidualny rozwój każdego dziecka, rozbudzającą naturalną potrzebę dziecka do poznania otaczającego świata, umożliwiającą wysoki poziom przygotowania do podjęcia roli ucznia, odkrywającą uzdolnienia i predyspozycje dzieci. Ważnym aspektem działania placówki jest fachowe udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom oraz ich rodzicom, a co za trym idzie rzetelna diagnoza rozwoju psychoruchowego każdego wychowanka. Placówka jest aktyna w środowisku lokalnym a podejmowane działania służą jej promocji.
Misja
Nasze Przedszkole, szanując indywidualność każdego dziecka przygotowuje je w twórczej i serdecznej atmosferze do podjęcia roli ucznia oraz członka społeczności. Przedszkole zapewnia wszechstronny rozwój wszystkim wychowankom.
Cele główne misji:
1. Traktujemy wszystkie dzieci indywidualnie i podmiotowo.
2. Sprawiamy, że czują się bezpiecznie i są szczęśliwe.
3. Przyzwyczajamy do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych.
4. Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesów ale i do radzenia sobie z porażkami.
5. Dajemy dzieciom możliwość samorealizacji, kreatywnego myślenia, uczestniczenia w ciekawych zajęciach.
6. Tworzymy przyjazną, domową atmosferę oraz optymalne warunki do rozwijania osobowości dziecka.
7. Kształtujemy i rozwijamy postawy twórcze wychowanków, stosujemy aktywne metody i techniki rozwijania zdolności twórczego myślenia.
9. Uczymy tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
10. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.
11. Wyposażamy dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia edukacji szkolnej.
8. Zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli.
9. Oferujemy pomoc logopedyczną i psychologiczną.
13. Zapewniamy bezpieczny pobyt w budynku i w ogrodzie.
Strategia rozwoju placówki
- Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
- Podniesienie jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku.
Opracowanie Programu Rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało analizą mocnych i słabych stron przedszkola.
Mocne strony przedszkola:
- Atrakcyjna oferta edukacyjna.
- Szeroki repertuar imprez, uroczystości i wycieczek.
- Wysoki poziom pracy wychowawczo-dydaktycznej.
- Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
- Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
- Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
- Wysoki poziom zadowolenia rodziców - powodzenie placówki w środowisku.
Słabe strony przedszkola:
- Jeden autorski programy własny nauczyciela.
- Wyposażenie ogrodu przedszkolnego wymagające wymiany.
- Brak pomieszczeń do prowadzenia zajęć dodatkowych, jedna jadalnia dla 5 oddziałów – trudności w organizacji planu dnia.
Tworząc program rozwoju, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, jak i bazowe, Statut Przedszkola. Na podstawie wyników ewaluacji pracy placówki zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych zadań i celów głównych.
Zadania:
- Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
- Wspieranie samodzielnych działań dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań twórczych.
Cele:
- Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
- Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji.
- Stymulowanie kreatywnej postawy.
- Kształtowanie myślenia i działania zmierzającego do samorealizacji.
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "ja".
- Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
- Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
Nasz priorytet:
Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który osiągnął gotowość szkolną.
Założenia programowe
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata.
Rok szkolny 2018/2019
„Wychowanie do wartości. Przedszkolak poznaje tradycje. ”
- Zadania
- Rozwijanie zainteresowania naszym krajem.
- Cele
- Zapoznanie z usytuowaniem Polski na mapie Europy oraz jej symbolami narodowymi
- Organizowanie sytuacji przybliżających cechy przyrody polskiej
- Poznawanie ciekawych regionów Polski – ukształtowanie terenu, przyroda, tradycje ludowe
- Rozwijanie zainteresowania dziedzictwem kulturowym Polski
- Działania
- Tworzenie warunków do poznawania polskiej przyrody, krajobrazu, ukształtowania terenu
- Zapoznanie ze sztuką polskich twórców
- Dostarczanie i wzbogacanie wiedzy o sławnych Polakach
- Nawiązywanie współpracy z instytucjami kulturalnymi
- Organizowanie wycieczek turystyczno – krajoznawczych
- Oczekiwane efekty
- Dzieci dostrzegają piękno swojego kraju, regionu, miasta
- Wiedzą jakiej są narodowości, że mieszkają w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa
- Nazywają godło i flagę państwową, znają polski hymn i wiedzą, że Polska należy do Unii Europejskiej
- Poznają wybrane zabytki i dzieła sztuki swojego regionu
- WDN
- Zorganizowanie rady szkoleniowej „Ciekawe miejsca w regionie ”
- Gromadzenie scenariuszy zajęć o tematyce patriotycznej
- Współpraca z rodzicami
- Angażowanie rodziców do organizowania spotkań i kącików tematycznych związanych z ich miejscem pochodzenia
- Zorganizowanie konkursu fotograficznego „Krajobrazy Polski”
- Baza
- Zakup pomocy dydaktycznych, książek, albumów, map, puzzli, filmów.
- Ewaluacja
- będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
- zorganizowanie konkursu przedszkolnego sprawdzającego poziom wiedzy
Rok szkolny 2019/2020
„Muzyka wokół nas –
ekspresja muzyczna w różnych formach działalności dzieci”
- Zadania
- kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki
- Cele
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dziecka w różnych formach aktywności
- bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki
- nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalno – tanecznych
- poznawanie instrumentów muzycznych
- zaspokajanie naturalnej potrzeby działania
- Działania
- tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez udział dzieci w koncertach muzycznych, śpiew indywidualny i zbiorowy, taniec
- nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki żywej oraz z nagrań
- przybliżenie znanych kompozytorów
- zapoznanie z różnymi gatunkami muzycznymi
- inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
- prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych, organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola
- rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych, eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku, ćwiczenia emisyjne, śpiewanie i słuchanie piosenek, urządzanie w salach kącików muzycznych,
- WDN
- zorganizowanie warsztatu dla nauczycieli i instruktorów rytmiki „Rok z muzyką”
- Współpraca z rodzicami
- „Koncertujący rodzice” – mini występy rodziców grających na instrumentach muzycznych
- Baza
- zakup instrumentów muzycznych, książek, płyt
- zgromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych dla nauczycieli
- gromadzenie scenariuszy
- Oczekiwane efekty
- dzieci odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne
- potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno - ruchowej
- odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
- znają podstawowe elementy utworów muzycznych – melodia, rytm, tempo
- znają podstawowe gatunki muzyczne
- znają i rozpoznają podstawowe instrumenty muzyczne
- grają na różnych instrumentach melodycznych i perkusyjnych
- odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej
- Ewaluacja
- będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
- zorganizowanie pokazu taneczno – muzycznego dla rodziców dzieci z grup najstarszych
Rok szkolny 2020/2021
„Polscy autorzy dzieciom”
- Zadania
- Rozwijanie zainteresowań polską literaturą dziecięcą, przybliżenie sylwetek autorów.
- Cele
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej.
- Wyzwalanie twórczej aktywności dzieci inspirowanej literaturą polską.
- Przybliżenie sylwetek twórców polskiej literatury dziecięcej.
- Działania
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych umożliwiających poznanie twórców polskiej literatury dziecięcej i ich dzieł.
- Wykorzystanie utworów do twórczego i wszechstronnego rozwoju dzieci oraz ich aktywności.
- Zorganizowanie wycieczki do biblioteki, czytelni lub księgami.
- Zorganizowanie spotkań z ciekawymi autorami.
- WDN
- Rada szkoleniowa „Znaczenie literatury dziecięcej dla wszechstronnego i twórczego rozwoju dzieci”.
- Uczestnictwo w zajęciach koleżeńskich, opracowywanie i gromadzenie scenariuszy związanych z realizacją tematu.
- Współpraca rodzicami
- Aktywne włączanie rodziców w rozwój czytelnictwa oraz w rozbudzanie u dzieci zainteresowania literaturą - „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Współpraca w zakresie organizowania spotkań ze współczesnymi autorami, w organizowaniu uroczystości przedszkolnych, we wzbogacaniu bazy.
- Baza
- Wzbogacenie kącików książki o nowe, ciekawe pozycje.
- Gromadzenie pomocy dydaktycznych.
- Oczekiwane efekty
- Dziecko wykazuje zainteresowanie książką.
- Zna autorów literatury dziecięcej i ich dzieła.
- Ewaluacja
- będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
Rok szkolny 2021/2022
„ Zabawy z Królową Nauk czyli edukacja matematyczna przedszkolaka"
- Zadania
- Wszechstronne stymulowanie rozwoju dzieci poprzez rozwijanie uzdolnień matematycznych;
- Cele
- Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej;
- Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu;
- Działania
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych z edukacji matematycznej w każdej grupie wiekowej;
- Organizowanie zabaw ruchowych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki;
- Zorganizowanie konkursów matematycznych jako podsumowanie zdobytych wiadomości i umiejętności;
- Zorganizowanie wystawy prac plastycznych z każdej grupy (praca zespołowa) pt. „Jesienne cyferki”;
- Zorganizowanie kącików matematycznych służących codziennej aktywności matematycznej dzieci;
- WDN
- Opracowanie zbioru literatury oraz scenariuszy do wykorzystania podczas realizacji zajęć matematycznych;
- Zorganizowanie rady szkoleniowej pt. „Matematyka w przedszkolu wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej”;
- Współpraca z rodzicami
- Przeprowadzenie dla rodziców zajęć otwartych z zakresu edukacji matematycznej w grupie starszaków;
- Zamieszczenie w stronie internetowej przedszkola artykułu o rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci;
- Zorganizowanie konkursu międzypzedszkolnego pt. „Łamigłówki dla mądrej główki”;
- Baza
Zgromadzenie pomocy dydaktycznych do realizacji tematu w każdej grupie;
- Oczekiwane efekty
- Dziecko potrafi dokonywać porównywania, klasyfikowania, uogólniania, odnajdowania związków przyczynowo-skutkowych w toku działania;
- Stosuje pojęcia dotyczące orientacji przestrzennej;
- Liczy elementy, dodaje i odejmuje oraz stosuje liczebniki główne i porządkowe;
- Zna pojęcia związane z czasem, wagą, objętością;
- Stosuje zdobyte umiejętności i wiadomości w życiu codziennym;
- Ewaluacja
- Będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
Rok szkolny 2022/2023
„ Zdrowy i bezpieczny przedszkolak"
- Zadania
- Odkrywanie znaczenia zdrowia i higieny oraz wykształcenie właściwych nawyków w zdrowym racjonalnym żywieniu.
- Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Cele
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad higieny osobistej.
- Wdrażania dzieci do spożywania owoców i warzyw.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania ze sprzętu w sali i w ogrodzie przedszkolnym, zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Zapoznanie i utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa.
- Działania
- Zorganizowanie spotkań z pracownikami służby zdrowia oraz wycieczki do ośrodka zdrowia.
- Zorganizowanie zawodów przedszkolnych „ W zdrowym ciele zdrowy duch”
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej dla rodziców „ Światowy Dzień Zdrowia".
- Wystawa grupowych plakatów przypominających o tym, jak należy dbać o zdrowie i bezpieczeństwo.
- Uatrakcyjnienie zajęć z zakresu zdrowego odżywiania.
- Wskazywanie właściwych i dających zadowolenie możliwości spędzania wolnego czasu.
- Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
- Wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas spacerów, wycieczek, poruszania się po drogach oraz unikania niebezpiecznych sytuacji w świecie dorosłych.
- Zorganizowanie olimpiady sportowej dla dzieci.
- WDN
- Zorganizowanie warsztatów z dietetykiem technologii żywienia (cały personel).
- Uczestniczenie w zajęciach koleżeńskich z wykorzystaniem szerokiej gamy metod twórczych w zakresie ruchu.
- Uwzględnianie w planach miesięcznych tematów kompleksowych związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem.
- Współpraca z rodzicami
- Zorganizowanie w grupach zajęć otwartych z rodzicami z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
- „ Zima - sport - zdrowie - bezpieczeństwo" - zorganizowanie konkursu fotograficznego dla rodziców.
- Umieszczanie na stronie przedszkola artykułów promujących zdrowie i bezpieczeństwo.
- Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji uroczystości przedszkolnych.
- Baza
- Gromadzenie scenariuszy ciekawych zabaw ruchowych w sali oraz terenowych z podziałem na pory roku.
- Gromadzenie ciekawych pomocy dotyczących tematyki (sprzęt sportowy, plakaty, itp.)
- Oczekiwane efekty
- Dzieci znają i przestrzegają zasady bezpiecznej zabawy w przedszkolu i ogrodzie.
- Uczestniczą w proponowanych różnorodnych formach ruchu w ogrodzie przedszkolnym oraz w sali.
- Wykazują sprawność fizyczną na miarę swoich możliwości.
- Znają zasady zdrowego odżywiania i dbania o higienę osobistą.
- Znają zasady przestrzegania bezpieczeństwa w przypadkach jego zagrożenia.
- Ewaluacja
- będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
Ewaluacja i kryteria sukcesu po 5 latach
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy stopień realizacji programów własnych nauczycielek, innowacji pedagogicznych i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw twórczych. Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.
Kryteria sukcesu:
W naszym przedszkolu dziecko:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpiecznie,
3. Rozwija się twórczo,
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie,
7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
8. Osiąga dojrzałość szkolną.
W naszym przedszkolu rodzice:
1. Uzyskują pomoc specjalistów.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
5. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
6. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
7. Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
3. Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
5. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach.
6. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
7. Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
9. Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
10.Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
VI. Postanowienia końcowe
1. Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
2. Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
5. Obowiązuje od dnia zatwierdzenia.